Gestern war es mal wieder soweit – zum wichtigen Thema, wie digitale Medien zukünftig Arbeiten und Leben verändern kam auch mal wieder Manfred Spitzer zu Wort, beim ARD, Anne Will auf großer Bühne. Es erstaunt, dass seine Argumentation mittlerweile fast platt und ohne Rafinesse von ihm vorgetragen wird. Dabei liess auch das nicht darüber hinwegsehen, dass seine Medienkritik an zahlreichen Stellen völlig einseitig und überzogen ist, und pauschale Aussagen zu digitalen Medien und zur Mediennutzung macht. Spitzer bot auch gestern erneut neben Verbotsforderungen keine Handlungsansätze für eine altersangemessene Medienbildung, gerade auch für Kinder. Seine pauschalen Angriffe auf die Medienpädagogik entbehren jeder Grundlage, er ignoriert die medienpädagogischen Praxiserfahrungen und geht nicht angemessen auf vorhandene Forschungsergebnisse ein. Vielmehr verallgemeinert er ohne angemessene Darstellung der Grenzen von empirischer Forschung. Studien, die seine Thesen widerlegen, erwähnt er nicht. Eine sachliche und differenzierte Auseinandersetzung mit Spitzers Thesen findet sich an vielen Stellen im Netz, deshalb wird sie an dieser Stelle nicht wiederholt.
Kollege Heinz Moser (https://heinzmoser.wordpress.com/2012/09/01/digitale-demenz-das-holzschnittartige-mantra-des-herrn-spitzer/) hat es 2012 in einer gelungenen und sehr ausgewogenen Analyse auf den Punkt gebracht. Ein Hauptproblem Spitzers: Nicht alles, was korreliert steht auch in kausalem Zusammenhang. Es ist eben doch oft komplexer als es zunächst aussieht. Mein Fazit: Die pointiert vorgetragenen Thesen Spitzers tragen mehr zur Verwirrung bei, als zur Entschlüsselung tatsächlich drängender Fragen! Und leider nichts zum notwendigen und lösungsorientierten Anpacken für ein wichtiges Bildungsthema.
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Ulf-Daniel Ehlers
Ulf is the founder of www.mindful-leaders.net, a serial entrepreneur of social enterprises, and a full Professor for Educational Management and Lifelong Learning at the Baden-Württemberg Cooperative State University (DHBW). In 2011, the Ministry of Higher Education entrusted him with spearheading the launch of Germany’s first Cooperative University as Vice-President, a groundbreaking initiative that today educates 35,000 students. His innovative spirit led him to establish NextEducation in 2017, an international boutique-research group dedicated to Future Skills, Microcredentials, and digital transformation in higher education (www.next-education.org). Additionally he held the position of Scientific Director at the Future Learning Laboratory at the Karlsruhe Institute of Technology (KIT) until 2023.
Ulf's global impact is reflected in his work with numerous universities across all five continents, holding senior research positions and appointments as guest, full, and associate professor in various countries in Europe and the United States. He carries several European executive mandates, prominently focusing on integrating the European Higher Education Area. From 2018 to 2021, he co-chaired the EU inter-ministerial group on the future of teaching and learning. As an elected Vice-President for 3 terms until 2023 of the European Association of Institutes of Higher Education (EURASHE), Ulf played a pivotal role in the Bologna Process. He has also been elected director of the Executive Council of the European Distance and E-Learning Network (EDEN) until 2023, where he has earned the EDEN Senior Fellowship honor. For the European Ranking Initiative U-Multirank, the European Commission appointed him to the Advisory Board. Currently he serves as elected Board Member for the Future Skill Alliance in Germany.
Ulf has captivated audiences in more than 45 countries with his keynote speeches. He is a prolific author and editor, contributing to over 18 books and 300 scholarly articles, amassing over 7,500 academic citations. As a trained systemic coach, facilitator, and expert in mindful and non-violent communication, Ulf holds degrees in English Language, Social Sciences, and Education Sciences from the University of Bielefeld. His internationally awarded writings on quality in education continue to influence and inspire.
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